'ממלכתיות' והמחנה הממלכתי

באמת ובתמים שאינני יודע מה משמעות המונח 'ממלכתי'. הלכתי למילון ומצאתי את המילים הנרדפות האלה למונח 'ממלכתי': של הממלכה, של המדינה, מלכותי, מתאים לממלכה.

עכשיו אני מבין את גנץ ואת מי שחבר אליו. 'המחנה הממלכתי', זה שם התנועה החדשה של גנץ סער איזנקוט וכהנא. לפני יותר מיובל שנים זה היה המונח ששלט בלקסיקון הפוליטי: 'ממלכתיות' – להדביק את הממלכתי לרשימה השולטת על-מנת להרים את קרנה ולהפרידה מיתר בני אנוש: יש את הממלכתיים הם האנשים שנולדו לשלוט ויש את כל השאר שמנויים עליהם היריבים הפוליטיים שאינם ממלכתיים ולא יכולים להיות ממלכתיים כי לא נולדו כאלה. זאת הייתה "הרשימה הממלכתית" של בן־גוריון דרך "התנועה להתחדשות ממלכתית" של משה דיין.

עם עליית בגין לשלטון נותר עוד אפקט הנשק הסמוי 'ממלכתי' שדודו טופז נתן לו ביטוי צ'חצ'חים. למעשה זה הנשק הסודי היחיד שנותר לשמאל של אז להדוף בו את בגין וחבריו: הכיצד תמליכו עליכם אנשים בלתי ממלכתיים בעליל, וזהירות ישנה סכנה אמיתית שהמדינה תחליק בין הידיים ותרד לטמיון כי תהיה ללא אבא ואמא.

ממלכתי הוא כל מה שמתאים לממלכה ולקובץ האנשים האמון על ניהולה וכל מי שקורא תיגר על הממלכה הרי הוא לא ממלכתי ומסכן את קיום הממלכה. זה בן-גוריון זה משה דיין זאת מפאי. כל איש ועיסוקיו, השאירו את השלטון לאנשי השלטון – לידיים הטובות והיחידות האמונות על ניהול המדינה.

כך החזיקו מפא"י ומפ"ם בשלטון באופן רצוף מאז קום המדינה; מעוצמת הגורם הפסיכולוגי הטמון במונח 'ממלכתיות' שנטמע בנפשות ואיים על קיומן אם חלילה יגעו בו או לא עלינו יתנערו ממנו. המדינה זה בן-גוריון שרת אשכול משה דיין וגולדה מאיר, בלעדיהם אין מדינה. הגורם הפסיכולוגי הזה פעל על הנפשות עד המהפך של 1977 ועליית בגין ומח"ל, אפילו בגין לא הצליח להשתחרר אבסולוטית מהגורם הפסיכולוגי והותיר את מוסדות המדינה על כנם בידי המפאיניקים מהחשש הפסיכולוגי שקינן בו שמא המדינה תלך בלעדיהם לתוהו ובוהו בלתי נשלט.

כולנו יכולים להעיד כי אף בנתניהו נותרו שאריות מהגורם הפסיכולוגי של 'איבוד המדינה בלעדיהם' שפעל עליו ובגינו, בגלל החשש הסמוי הזה, הותיר את מוסדות המשפט על כניהם בידי השולטים מימים ימימה. היה לביבי חשוב להותיר למשל את משרד הביטחון בידיים לא ליכודניקיות ולהעדיף קואליציה שעטנזית על ימנית טהורה. היתה חשובה לו ברכת הדרך של אהרון ברק והיתה חשובה לו חלוקת האחריות עם אהוד ברק.

ממלכתי הוא החלום הרטוב שעוד חלם עליו משה בוגי יעלון שהקים 'תנועה לאומית ממלכתית' ועד עכשיו מעשש החלום הזה באנשים בלתי מפוכחים בעליל שעדיין מבקשים מאיתנו להאמין כי הם האבא והאמא של המדינה אין מדינה בלעדיהם. זה האופק החדש שהביא איזנקוט לכחול לבן וגנץ התחבר אליו. זה החלום והנשק שנותרו בידיהם: לשחזר ימים עברו ולטעת עמוקות בנפשות את התחושה המשפחתית: אנחנו אבא ואמא ואתם כל השאר בלעדינו המשפחה תתפרק.

אז זהו שלא. אנשים פתטיים אתם גדי גדעון ובני. בעיקר אתם אנשים ריקים ונלעגים. הרעיון הממלכתי חלף מהעולם והמדינה תתקיים בלעדיכם, בעצם טובה היא עד לאין ערוך בלעדיכם.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לאחר רצח רבין: רצח מתועב שני במספר

מהפכה שקטה

עשרת הדברות בערבית – בחלב 1965

חלב של פעם

איך עובדת השיטה – תחקיר

החטא של המערכת

הבריחה מסוריה

בדיחה לשבת על חשבון גנץ

אסון לאומי אם לתת אמון חוזר ביו"ר ועדת הבחירות מטעם העליון