זעקי ארץ אהובה

אביחי מנדלבליט ושי ניצן עמדו בתנאי הסף של עבירת שוחד "לתת ולקבל" באחת מפרשות השוחד הקשות והגלויות שנחשפו השבוע לעינינו.

מתן: "אפי נוה נמנע לשחרר עוד קלטות שיביכו ויסבכו את מנדלבליט". 

קבלה: "מנדלבליט וניצן קיבלו את המתת הזה ונתנו תמורתו את סגירת התיק הברור והכבד של נוה". תיק שוחד קלאסי פשוט וקל שניתן ללמד אותו בפקולטות המשפט.

 

זעקי ארץ אהובה
▪  ▪  ▪


לפני שנתיים געשה ורעשה הארץ בפרשת מין תמורת מינוי. התמונות של השופטת אתי קרייף וראש לשכת העו"דים אפי נוה שטפו את העיתונים. באותה תקופה נוה היה מסובך בעוד פרשה פלילית בשדה התעופה אך פרשת השוחד המיני תפסה את הכותרות ואת תשומת-לב הציבורית ועם זאת, בד בבד, הפרשה דעכה במהרה, כמעט במהירות האור. התיק נסגר והמידע הציבורי סביב הפרשה לא עבר את סף הרכילות הצהובה והספק שמא מדובר בלא יותר מידידות ולא היה כאן שוחד מיני של ממש; לא היה ולא נברא.

השבוע הפרשה חזרה לחיים ומי שהפיח בה את החיים הייתה דווקא השופטת אתי קרייף. השבוע שמענו מפי השופטת הודאה פשוטה. ביום שקיבלה קרייף את הודעת המינוי לשופטוּת התקשרה לנוה להודיע לו ותגובתו הייתה "אני יודע כי אני בישלתי את הידיעה הזאת". "מזמינה אותך לחגוג במסעדה", "אעדיף לחגוג בביתך". 

למיותר לציין כי את ההודאה הברורה הזאת ששמענו השבוע מפי השופטת הושמעה גם באוזני החוקרים מלפני שנתיים. זו לא מסקנה, זו הודאה: היה כאן שוחד שהוענק בגלוי לנושא תפקיד על-מנת שיפעל לטובת הצד השני. או לפחות היה כאן מקרה של מעילה גלויה בתפקיד על-ידי נושא התפקיד, איש ציבור, יו"ר לשכת העו"דים בישראל וחבר מן המניין לבחירת השופטים. האיש הזה, על-פי הודאה ישירה מהשופטת בדימוס, פעל בנושא הנוגד את מטרות תפקידו. אם לא בשוחד עסקינן אזי, לפחות, שיהיה אישום ברף נמוך יותר. המדובר רבאק בשופטת וביו"ר לשכת העו"דים שבוחש במינוי שופטים בישראל. בלא כלום אי-אפשר לצאת בתיק ציבורי רב משקל שכזה. 

אבל התיק נסגר. הציבור הניח אז כי ככל הנראה לא היה כאן שוחד ומן הסתם לא התקיימו במקרה זה תנאי השוחד של מתן וקבלה. זאת בניגוד גמור להודאה המפורשת שכל עם ישראל שמע השבוע בראיון טלוויזיוני מפי השופטת בדימוס.

-  "שמעת על הודעת המינוי שלי?"

-  "אני עשיתי את הידיעה" 

-  "אז אני מזמינה אותך לחגוג את המינוי במסעדה" 

-  "מעדיף שנחגוג את המינוי בביתך. מתאים לך?" 

-  "יאללה בוא" 

לאינפורמציה הזאת נחשפנו כאמור השבוע, אך המשטרה והפרקליטות נחשפו אליה לפני שנתיים, ובכל זאת התיק נסגר.

לפני שנתיים, בשיאן של הפרשות שהיה מעורב בהן ראש לשכת העו"דים אפי נוה, יצאה בת קול מכיוונו של נוה ופלטה הקלטה בה מתוודה היועמ"ש מנדלבליט בפני ידידו נוה בזה הלשון: "ניצן המנאיק מחזיק אותי בגרון ולעזאזל אינני יודע מה אני יכול לעשות בנידון". במילים האלה. תמלול הקלטת הלוהטת בקישור הזה. 

כל העולם ואשתו שאלו את השאלה הפשוטה: למה נוה עשה מעשה נבלה בלתי חברי בגלוי ושיחרר את הקלטת של ידידו. נוה מאידך לא השאיר מקום לספקות וענה בגילוי לב על התהייה הזאת: זו רק דוגמית קטנה מים השיחות שיש לי עם מנדלבליט ואני לא אהסס לשחרר עוד ועוד אם המסר שלי לא יתקבל אצל הנמען.

עברו ימים או חודשים מהאיום הגלוי של נוה על חברו מנדלבליט והתיק הכבד שלו בפרשת השופטת אכן נסגר. 

היום אנחנו יודעים כי תיק השופטת שנסגר כבד. שמענו את זאת השבוע באוזנינו כפי ששמעו לפני שנתיים החוקרים והפרקליטים במו אוזניהם את זאת. ואילו אנחנו, הציבור, הינחנו אז כי אין ולא היה תיק כבד ולכן הוא נסגר, זו הראייה, אבל בניגוד אלינו החוקרים והפרקליטות ידעו גם ידעו כי התיק כבד ועל-אף זאת התיק נסגר על-ידם. למה? כי המסר של נוה נקלט בכתובת שלו. "הקלטת של וידוי מנדלבליט הייתה רק דוגמית קטנה ואני לא אהסס לשחרר עוד חומרים אם המסר לא יתקבל אצל הנמען".

המסר כאמור נקלט והתיק נסגר. יש כאן פרשת שוחד קלאסית שניתן להשתמש בה בפקולטות למשפטים בשביל להדגים לסטודנטים מהי הגדרת שוחד ומה הם תנאיו: מתן וקבלה. 

מתן: נוה עמד בדבריו ולא שיחרר עוד קלטות שיביכו או יסבכו את מנדלבליט. 

קבלה: מנדלבליט קיבל את המתת הזה ונתן תמורתו את סגירת התיק הברור והכבד של נוה. ומי שתיווך בפרשת השוחד וביצע את סגירת התיק בפועל היה פרקליט המדינה שי ניצן. למיותר לציין כי גם ניצן נמנה על הנמענים של המסר הגלוי של נוה. 

"יש באמתחתי עוד חומר שלא אהסס לחשוף אם המסר שלי לא יתקבל" – כך נוה. סביר איפא כי בנוסף למנדלבליט אף ניצן שסגר את התיק בפועל נמצא בתוך סל האיום של נוה. 

וכך במילים פשוטות נוטפות דם סמיך נגמר הסיפור שלנו, של עם ישראל היפה אך הנאיבי והתמים. המסר התקבל אצל נמעניו והעסקה נסגרה בתקיעת כף. אביחי מנדלבליט ושי ניצן קיבלו את המסר הישיר של נוה וסגרו את התיק; הם עמדו בתנאי הסף של עבירת שוחד "לתת ולקבל" באחת מפרשות השוחד הקשות והגלויות שנחשפו השבוע לעינינו בראיון טלוויזיוני תוך גילוי כל הקלפים וחשיפת כל האמת. הם קיבלו תמורה עבור סגירת התיק ונוה נתן את התמורה הזו בזאת שעמד בתנאי שלו ולא שחרר עוד קלטות. תיק שוחד קלאסי פשוט וקל שניתן ללמד אותו בפקולטות המשפט. 

מנדלבליט סיים היום את תפקידו ובדברי הפרידה קיבל כה מחמאות וטפיחות שכם על תפקודו. לבטח יהיה מועמד מופתי לבית המשפט העליון. אף ניצן סיים לא מזמן את תפקידו, קיבל את טפיחות השכם שלו ואת התפקיד ההולם לו: 'רקטור הספריה הלאומית של מדינת ישראל'. 

אלה אותם האנשים, מנדלבליט וניצן, שהשתמשו לראשונה במונח 'סיקור חיובי' כתקדים לכתב אישום בעבירת שוחד שהוגש נגד ראש ממשלה נבחר ומכהן. לא במקרה, האיש שהתנגד להגדרה הזו ולתקדים הזה, נזרק כלאחר יד מרשימת המועמדים לתפקיד היועמ"ש. סיכום קצר: תיק נתניהו מתנהל במחוזי, ניזרי בחוץ, מנדלבליט לעליון וניצן בספריה הלאומית. כך מתנהלת מדינתנו. זעקי ארץ אהובה.

                                               ______________________________ 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לאחר רצח רבין: רצח מתועב שני במספר

מהפכה שקטה

עשרת הדברות בערבית – בחלב 1965

חלב של פעם

איך עובדת השיטה – תחקיר

החטא של המערכת

הבריחה מסוריה

בדיחה לשבת על חשבון גנץ

אסון לאומי אם לתת אמון חוזר ביו"ר ועדת הבחירות מטעם העליון