הסוד הכמוס של מכונת הגוף המתוחכמת

הכיצד המכונה המשוכללת הזאת לא מבחינה בכרס המיותרת, שולחת את מרכיביה לכל הרוחות ומשחררת אותם דרך מערכותיה השונות

מכונה מתוחכמת
מכונה מתוחכמת
▪  ▪  ▪

יש לי שאלה שלדעתי צריך לפרוץ את גבולות השכל בשביל לענות עליה, אתם תחליטו. 

הגוף שלנו, כולנו נעיד, הוא מכונה מתוחכמת, מאוד מתוחכמת. אנחנו אוכלים את מה שבא ליד והוא מנפה את כל הנכנס, לוקח רק את הקצה העליון המייצר אנרגיה וזורק את כל היתר החוצה. יש לו מערכת הגנתית מתוחכמת עם חיילים רדומים וזיכרון שמעיר במצבי חירום רק את החיילים המומחים האחראים לסוג הפולש שהסתנן ללא רשות פנימה. 

זאת האמת לאמיתה, אינני משתמש בתיאורים מטאפוריים, הגוף שלנו הוא מכונה מתוחכמת ביותר. ככל שהמדע עם הזמן מתקדם כך אנו מגלים עוד ועוד על אופן שִכלוּלו ותִחכוּמו. ועכשיו לשאלה. 

אני מסתכל על הכּרס הסוררת ומתמלא חמה על עצמי כל פעם מחדש, כל שבוע לאחר סעודות השבת מחדש, כל חג מחדש כל מסיבה. אכן אני האחראי הבלעדי על הכרס הזאת על עלייתה ועל ירידתה. אם להשתמש במטבע לשון פוליטי – לוקח על עצמי את האחריות המלאה לתקרית המצערת. אבל יחד עם זאת אני תוהה בקול רם: 

המכונה הסופר מתוחכמת הזאת שיודעת לאזּן בכל רגע נתון בין כמות המים הדרושים לתפעול מערכותיה לבין הטמפרטורה החיצונית וצרכיה הכלליים. לפעמים שומרת על המים מכל משמר ולפעמים משחררת עודפים דרך מנגנוני השתן והזיעה. המכונה שיודעת לווסת את הנוזלים בשביל להבטיח אספקה אופטימלית לכל חלקי הגוף דרך זרימת הדם. לא פעם במצבים גורליים של חוסר אספקה קריטי בוחרת לאילו איברים להמשיך ולשלוח את האספקה ועל אילו איברים לוותר ולעצור להם את זרם האספקה כי אין מספיק לכולם. כל זאת כי המכונה הזאת נאמנה לאסטרטגיה שצריך לשמור על ערך החיים והיא נלחמת לשם כך בכיליון ומשתמשת בכל הכלים העומדים לרשותה. 

הכרעות מעין אלה מתקבלות על-ידי המכונה הזאת במצבי חירום קשים כאשר הקריסה הכללית מרחפת על כל איברי הגוף ומאיימת עליהם, אך למרות הסיכון ואווירת החירום המרחפת, המטכ"ל אינו מאבד את העשתונות ומקבל את ההכרעות שלו באופנים אופטימליים ובחישובים מדוייקים והשאלה: הכיצד המכונה המשוכללת הזאת לא מבחינה בכרס המיותרת, שולחת את מרכיביה לכל הרוחות ומשחררת אותם דרך מערכותיה השונות. הכיצד המכונה המתוחכמת הזאת שיודעת לזהות בקטריות רעות ולהילחם בהן ובקטריות טובות ולשמור עליהן- הכיצד אינה יודעת לזהות את הפוטנציאל הרע הטמון בכרס שמשפיע בפועל על לחץ הדם ועל הכולסטרול שעלול להביא לכיליון שלה ושל כל מערכות הבת שלה.

ולא! אינני מקבל את התשובה האסטרטגית כי המערכת אוגרת בכרס הזאת את התזונה שלה; רק דבילי יאגור דבר שיהרוג אותו לאט אך בטוח. וכי מדוע היא מאזנת את המים ואינה אוגרת אותם? מהיכן הביטחון שתהיה לה אספקת מים למחר. מערכת כה מתוחכמת שמתרגמת באופן מכני גם את הערכים של הנפש הסבוכה שלנו, מכעס ואיבוד עשתונות עד להתרעננות ממוסיקה מרגיעה, ממערכת כזו מתוחכמת ניתן לצפות שתבחין בעודפים המשפיעים עליה בטווח המיידי והרחוק לרעה, מלחץ דם גבוה מסוכן ועד כּולסטרול רוצח איטי אך בטוח. אבל היא לא. המערכת המתוחכמת הזאת לא מבחינה בכרס הסוררת המסוכנת שמביאה לכליונה מהאטום הראשון שנאגר בתוכה והשאלה תהא מכנית או פילוסופית: הכיצד! איך יתכן הדבר. הלא גברתי אשת חיל חכמה ומתוחכמת, גם יפה גם אופה.

                                                       ________________________________   

  

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לאחר רצח רבין: רצח מתועב שני במספר

מהפכה שקטה

עשרת הדברות בערבית – בחלב 1965

חלב של פעם

איך עובדת השיטה – תחקיר

החטא של המערכת

הבריחה מסוריה

בדיחה לשבת על חשבון גנץ

אסון לאומי אם לתת אמון חוזר ביו"ר ועדת הבחירות מטעם העליון