חילול שם השם

הרמה הקשה ביותר של חילול השם היא כאשר החילול הזה נעשה במגרש הגוי, או כאשר היהודי, כל יהודי לאו דווקא הדתי, עושה עוול כלשהו לעיני הגוי

חסידי ברסלב
חסידי ברסלב
▪  ▪  ▪

לפני כמה שנים למדתי את מסכת עירובין, לקח לי שנתיים לסיים אותה. במילה: מרתקת. מהמסכת הזאת למדתי כי מקור רוב המצוות של חז"ל הוא החשש ממראית העין. כן מה שאתם קוראים: החשש שמא יתקבל מסר בלתי רצוי, בלתי נכון.

מכאן אעבור לאחת העבירות הכבדות ביותר ביהדות והיא חילול שם השם. אני יכול לחלל את שם השם בבית שלי כאשר אני מבקש מהילדים שלי להניח תפילין למשל בעוד אני אישית לא מניח. חילול השם עולה רמה כאשר מתרחש במגרש היהודי, למשל הרב הראשי שהורשע לפני שנים במרמה, אני חושב שהעבירה היותר רצינית שלו הייתה חילול שם השם ברבים. מה יגיד איש חילוני על מעשה כזה איך יתקבל אצלו, איך הוא יראה את המוסד הדתי ברקע המעשה החמור של הרב הראשי.

הרמה הקשה ביותר של חילול השם היא כאשר החילול הזה נעשה במגרש של הגוי, או כאשר היהודי, כל יהודי לאו דווקא הדתי, עושה עוול כלשהו לעיני הגוי.

וכך אני מגיע לחסידות ברסלב והנסיעה שלהם בצל הקורונה לאומן. שישננו את מסכת עירובין ויחזרו אל חז"ל שהתקינו את רוב המצוות שלהם בשביל להרחיק אותנו מהחשש של מראית העין. בשביל ששום יהודי לא יחשוד ביהודי אחר שמא גורם לו דבר רע במישרין או בעקיפין, ואפילו אם הדבר לא נכון בעליל ולא עובר את רמת החשש והחשד. הרבה ישראלים חוששים כי נסיעת אלפי חסידים לאוקראינה יכולה להביא אלפי הדבקות בקרונה גם בארץ וגם באוקראינה. ומה עם חילול השם באוקראינה? מה יגידו על היהודים, מה יגיד העם האוקראיני מה תגיד הממשלה של אוקראינה, מה יגידו היהודים החילוניים בארץ? יש כאן גם חשש מראית העין וגם חילול ברור של שם השם.

תמיד אהבתי את חסידי ברסלב והערצתי את שמחת החיים שלהם, את הריקוד את היופי האנושי הזה. היום אני בוש ונכלם בהם כי פגעו במישרין בדת היהודית שלי- פגיעה אנושה שאין ממנה חזרה. גרמו בהבל מעשיהם לחילול השם בכל הרמות והדרגים גם במגרש היהודי וגם אצל אומות העולם. ועוד תוהים למה הסתרת הפנים ומדוע השכינה אינה בקרבנו.

                                                                  ________________________________ 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לאחר רצח רבין: רצח מתועב שני במספר

מהפכה שקטה

עשרת הדברות בערבית – בחלב 1965

חלב של פעם

איך עובדת השיטה – תחקיר

החטא של המערכת

הבריחה מסוריה

בדיחה לשבת על חשבון גנץ

אסון לאומי אם לתת אמון חוזר ביו"ר ועדת הבחירות מטעם העליון