יהודי חלב בעיני החלבים

בסך הכל הייתה שנאה . שנאה תהומית וכן בלתי מובנת . אלה לא החלבים שעזבתי בחלב למרות שגם אז היתה שנאה אבל לא בקנה מידה כזה

حلب الشهباء..التي لن تفنى و لن تموت ❣ Aleppo ❣
חלב עיר יפה
▪  ▪  ▪

                                                                                                

לפני כמה שבועות היכרתי בפייס אתר יפה בערבית ושמו 'חלב הישנה'. כשבעים אלף חלבים מכל העולם התאגדו יחד בקבוצה הזאת בשביל לדבר על חלב שהייתה, על מאכליה על מנהגיה ולהעלות את הניב המיוחד שלה שאין כמוהו בכל העולם הערבי. גם המֶשַלים החלבים תפסו מקום בקבוצה, בשביל חלבי כמוני שיצא אתמול מחלב, טוב כמעט אתמול תחילת שנות השמונים – זה גן העדן של הנוסטלגיה. התחברתי מיד לקבוצה השתתפתי בהרבה נושאים שצדו את עיני. 

עד שבשבוע שעבר עלה לי רעיון ושיתפתי בו את מנהל הקבוצה. התיידדתי למעשה עם המנהל והתכתבנו הרבה בפרטי, ראש פתוח, מוזיקאי ידוע בעולם הערבי, מי שמכיר את הזמרת הלבנונית פיירוז- הוא היה חלק מהלהקה שלה, מנגן מחונן על כינור וגם עו"ד במקצועו, תושב לונדון היגר מחלב לפני כמה שנים. 

ניסחתי פוסט קצר בערבית שאומר בתרגום חופשי:

"תוכן הפוסט שבידיכם אינו פוליטי כי אם חברתי גרידא. הייתי רוצה לציין בעצם כי אין בכוונתי להיכנס לנושאים פוליטיים; הנושא שלנו חלבי.

ובכן כותב השורות חלבי, יליד חלב 1961, הבית שלנו היה ב-'קסטה אל-חג'ירין'. היו לי בחלב הרבה ידידים מוסלמים ונוצרים בעצם מכל הדתות, היינו יוצאים יחד, משחקים כדורגל בשכונה ועד עכשיו זוכר אותם לטובה וגאה בידידות שרקמנו.

מה דעתכם על יהודי חלב? היה למי ממכם שכן ידיד או לקוח יהודי? מה אומר לכם באופן כללי המונח 'יהודי חלב'? אם באמתחתכם זכרונות מסוימים מהם".

דווקא היו מספר תגובות חיוביות בהתחלה ואפילו מצאתי מישהו שהחנות שלו היתה מול הבית שנולדתי בו. היו כמה שהזכירו את שני הרופאים היהודיים שהיו בחלב והיה אחד שהפתיע אותי כשהזכיר את הגזבר של בית הכנסת שלנו חלפון נפתלי אבו יוסף זכרונו לברכה שהיה מוכר את העליות לתורה. אבל בסך הכל הייתה שנאה. הרוב המכריע מהתגובות שבתוך שעות הגיעו מעל לשלוש מאות. שנאה תהומית וכן בלתי מובנת. אלה לא החלבים שעזבתי בחלב למרות שגם אז היתה שנאה אבל לא בקנה מידה כזה. הטענה המקורית הייתה שאני מנסה להתחבב עליהם ולהתיידד איתם בשביל לגייס אותם למוסד. היו מי שביקשו להחזיר אותי בתשובה אל חיק האסלאם. המלחמה הארורה בסוריה שינתה מאוד את הנפשות הפועלות והקצינה אותם, זאת המסקנה שלי מהשיח הקצר איתם.

אם אלה הערבים של היום – אין עם מי לדבר.

                                            ________________________________

 

 

לקוראי הערבית זה תוכן הפוסט המקורי בערבית:

 

آمل جداً أن يوافق مديرو الجروب على نشر هذا المنشور. المضمون ليس سياسياً بل اجتماعياً محضاً. نيتي أيضاً في محتوى المنشور ليست سياسية بل اجتماعية او بالأحرى موضوع حلبي.

محسوبكم يهودي خلق في حلب مواليد ١٩٦١ كان بيتنا في قسطل الحجيرين. من بين أفراد عائلتي ، أنا بصوره خاصة كان عندي كتير أصحاب مسلمين ومن كل الأديان كنت أتنزه معهم ونلعب سويةً في الحاره وحتى الآن أعتز بصداقتي لهم.

إش رأيكم يا جماعه بيهود حلب، هل كان عندكم جار صاحب زبون او صديق حلبي من الطائفه اليهوديه؟ بصورة عامة ماذا يعني لكم المفهوم "يهود حلب"؟ عندكن ذكريات خاصة عنون؟ 

                                              ________________________________

 


 

 


תגובות

  1. סבא הגדול שלי ,מצד אבא,נלד בירושלים או הגיע קטן מאד מחלב.שם המשפחה,מוסן לוי.משה מוסן לוי. הוא ברח מגיוס לצבא הטורקי , ואחרי כניסת הבריטים היה גנן בחוות ניסיונות בריטית בירושלים. הכרתי אותו מרחוק. הוא מוזכר בספר על שכונת שמעון הצדיק כנראה,
    שכתב עיתונאי בשם יונה כהן,כנראה.נעלם לי ברחבי הבית.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לאחר רצח רבין: רצח מתועב שני במספר

מהפכה שקטה

עשרת הדברות בערבית – בחלב 1965

חלב של פעם

איך עובדת השיטה – תחקיר

החטא של המערכת

הבריחה מסוריה

בדיחה לשבת על חשבון גנץ

אסון לאומי אם לתת אמון חוזר ביו"ר ועדת הבחירות מטעם העליון